Virtual reality in de klas

Na de gastles weten de leerlingen en docenten van het Steenbergse ’t Ravelijn het zeker: virtual reality (VR) heeft de toekomst. Tijdens een ochtendvullend programma leerden derdeklassers van de vmbo-school gisterochtend over de mogelijkheden van virtual reality.

20161024-vr-steenbergen-cardboardDe eerste stap: de techniek zelf ervaren met een kartonnen VR-bril waar een smartphone in geplaatst kan worden. Door met de bril op je hoofd te bewegen, kun je foto’s en video’s bekijken die met een 360-gradencamera zijn gemaakt. Wanneer je je hoofd beweegt, beweegt het beeld mee.
Voor veel kinderen is dat een nieuwe ervaring. Ook voor de 15-jarige Krijn Gelderblom. “360- gradenvideo’s had ik weleens gezien op YouTube. Maar deze ervaring is nieuw voor me. Cool dat de school dit doet”, zegt hij.
20161024-vr-steenbergen-lesNa de kartonnen brillen is het tijd voor een duurdere variant, de HTC Vive. De gebruiker heeft daarbij niet alleen een forse bril voor zijn ogen, maar ook twee controllers in zijn handen. Twee sensoren registreren de bewegingen van de controllers, waardoor je dingen in de virtuele wereld kunt oppakken en verplaatsen.

Verwondering
Gelderblom pakt de bril en de controllers en zwaait met zijn armen in het luchtledige. Althans, zo lijkt het voor omstanders. “Ik ben de wieldoppen van een auto aan het vervangen in een garagebedrijf. Het lijkt echt alsof je middenin de game bent”, zegt de leerling verwonderd.

20161024-vr-steenbergen-htc-vive-brilDocent Pim Hollander ziet hoe enthousiast leerlingen zijn. Hij ziet veel mogelijke toepassingen voor VR in de klas. “Bij biologie zou je een reis door het menselijk lichaam kunnen maken. Tijdens geschiedenis zouden we virtueel een bezoek kunnen brengen aan een andere tijd”, denkt hij hardop.

Terwijl de kinderen één voor één de bril opzetten, komen verschillende docenten een kijkje nemen. Ook docent Arthur Zoutenbier is ervan overtuigd dat VR de toekomst heeft. “Je ziet nu al dat makelaars nieuwe huizen in VR laten zien aan huizenzoekers”, zegt hij. Voor zijn vak, Nederlands, ziet hij nog geen toepassingen.

De kinderen gaan ook zelf aan de slag met een 360-gradencamera. “We maken een instructievideo over wat je moet doen als er brand op school is”, zegt de 14-jarige Dimitri Botermans. Een ander groepje leerlingen besluit een instructievideo te maken over verdedigingstechnieken tegen een horrorclown.

20161024-vr-steenbergen-htc-vive-controllersDe les is onderdeel van een pilot die meer inzicht moet geven in de inzet van VR op scholen. “Het is voor ons net zo leerzaam als voor de leerlingen”, zegt gastdocent Minou Knepflé van Rijnconsult Onderwijs en ICT. “Je kunt met VR enorm veel leren, doordat je meerdere zintuigen aanspreekt. Veel mensen ervaren het ook als een prettige manier van leren.”

 

Dit verhaal schreef ik na mijn bezoek aan middelbare school ’t Ravelijn in Steenbergen. Het stond op 21 oktober 2016 in dagblad BN/DeStem. Het onderwerp spreekt mij erg aan omdat ik me ook bezig hou met 360-fotografie en video. De kunst was dan ook om een leuk verhaal te schrijven wat ook begrijpbaar is voor mensen die de materie nog niet zo goed kennen.